© TransRitmo alle rechten voorbehouden 2021 ->

Leyland Roadtrain T45

Begin jaren 70 reeds, begonnen de Leyland ingenieurs met de ontwikkeling van een complete nieuwe vrachtwagenserie. Een compleet nieuwe range voor de jaren 80. Zware economische tijden, vele werklozen, sociale achteruitgang, steeds strenger wordende veiligheidsmaatregelen en milieueisen lagen ten grondslag aan de ontwikkeling. Dit project werd het T45 project. Uitgangspunten waren: vrachtwagens moesten harder werken, langer werken, economischer werken met lage stilstand en tegemoet komen aan de gestelde wensen van de chauffeurs. En, niet te vergeten, lagere operationele kosten. Zes jaar lang werd keihard aan dit project gewerkt. Het management realiseerde zich dat alleen een nieuwe truck op de markt gebracht kan worden nadat er voldoende tijd en geld in de ontwikkeling was gestoken. Dit moest leiden tot een truck die niet alleen de standaard zou zetten voor de jaren 80, maar technisch zo vooruitstrevend was dat deze tot het eind van de vorige eeuw meekon. Uitglijders kon men zich niet meer veroorloven. Het was dus bijna een kwestie van leven en dood.

1981 Truck of the Year!

Cabine: Voor het ontwerpen van de cabine was een prijsvraag uitgeschreven. Eén van de opdrachten luidde: het ontwerpen van één cabine die voor de gehele range gebruikt kon worden; dus een modulair systeem. Elke cabine variant moest ook direct geschikt zijn niet alleen voor het thuisland (de UK) maar ook voor de export. (RHD en LHD) Verder moest de cabine en een vriendelijke uitstraling hebben en voldoen aan de strengste veiligheidseisen. Uiteindelijk won Ogle Design uit Letchworth de prijsvraag. Voor de zwaarste Roadtrains was er een dagcabine versie, een slaapcabine en een Interstate versie beschikbaar. Typen: RoadRunner, Freighter, Cruiser, Constructor, Roadtrain. Motoren: Deze zwaarste Roadtrain werd geleverd met een Rollls Royce Eagle Diesel 350Li. Deze produceert 354pk bij 1900 toeren en geeft z’n maximale koppel van 1605Nm bij 1100 toeren. De 19.28 heeft een TL12 Flexitorque Turbo motor als krachtbron, goed voor 275pk bij 2000 toeren en een koppel van 1150 bij 1200 toeren. Voor de engelse thuismarkt waren er nog andere motoren en versnellingsbakken beschikbaar. Achteras: Leyland’s eigen achteras met naafreductie. Deze achteras is geschikt voor13 ton en heeft een differentieel met in-en uitschakelbare vergrendeling. De voorras heeft een capaciteit van 6500 Kg. Versnellingsbak: de beproefde Fuller 13 RTO 11613 versnellingsbak met een Dana Spicer dubbele platenkoppeling met automatische afstelling.
Leyland Roadtrain Terug Terug
TransRitmo
classic trucks @ cars Emmeloord - Holland
Documentatie Documentatie