© TransRitmo alle rechten voorbehouden 2021 ->
Leyland Roadtrain T45
Begin jaren 70 reeds, begonnen de Leyland ingenieurs met de
ontwikkeling van een complete nieuwe vrachtwagenserie. Een compleet
nieuwe range voor de jaren 80. Zware economische tijden, vele
werklozen, sociale achteruitgang, steeds strenger wordende
veiligheidsmaatregelen en milieueisen lagen ten grondslag aan de
ontwikkeling. Dit project werd het T45 project. Uitgangspunten waren:
vrachtwagens moesten harder werken, langer werken, economischer
werken met lage stilstand en tegemoet komen aan de gestelde wensen
van de chauffeurs. En, niet te vergeten, lagere operationele kosten. Zes
jaar lang werd keihard aan dit project gewerkt. Het management
realiseerde zich dat alleen een nieuwe truck op de markt gebracht kan
worden nadat er voldoende tijd en geld in de ontwikkeling was gestoken.
Dit moest leiden tot een truck die niet alleen de standaard zou zetten
voor de jaren 80, maar technisch zo vooruitstrevend was dat deze tot het
eind van de vorige eeuw meekon. Uitglijders kon men zich niet meer
veroorloven. Het was dus bijna een kwestie van leven en dood.
1981 Truck of the Year!
Cabine: Voor het ontwerpen van de cabine was een prijsvraag
uitgeschreven. Eén van de opdrachten luidde: het ontwerpen van één
cabine die voor de gehele range gebruikt kon worden; dus een modulair
systeem. Elke cabine variant moest ook direct geschikt zijn niet alleen
voor het thuisland (de UK) maar ook voor de export. (RHD en LHD)
Verder moest de cabine en een vriendelijke uitstraling hebben en voldoen
aan de strengste veiligheidseisen. Uiteindelijk won Ogle Design uit
Letchworth de prijsvraag. Voor de zwaarste Roadtrains was er een
dagcabine versie, een slaapcabine en een Interstate versie beschikbaar.
Typen: RoadRunner, Freighter, Cruiser, Constructor, Roadtrain.
Motoren: Deze zwaarste Roadtrain werd geleverd met een Rollls Royce
Eagle Diesel 350Li. Deze produceert 354pk bij 1900 toeren en geeft z’n
maximale koppel van 1605Nm bij 1100 toeren. De 19.28 heeft een TL12
Flexitorque Turbo motor als krachtbron, goed voor 275pk bij 2000 toeren
en een koppel van 1150 bij 1200 toeren. Voor de engelse thuismarkt
waren er nog andere motoren en versnellingsbakken beschikbaar.
Achteras: Leyland’s eigen achteras met naafreductie. Deze achteras is
geschikt voor13 ton en heeft een differentieel met in-en uitschakelbare
vergrendeling. De voorras heeft een capaciteit van 6500 Kg.
Versnellingsbak: de beproefde Fuller 13 RTO 11613 versnellingsbak met
een Dana Spicer dubbele platenkoppeling met automatische afstelling.
classic trucks @ cars Emmeloord - Holland