© TransRitmo alle rechten voorbehouden 2021 ->

ERF EC Olympic series

Geintroduceerd in 1993 bleek dit het laatste door ERF zelf ontwikkelde model te zijn. Na overname door MAN in 2000 (ERF werd toen overgenomen van Western Star die ERF in 1996 had gekocht) werden uitsluitend nog TGX cabines gebruikt totdat het merk definitief van de markt verdween. De EC werd ontworpen omdat ERF de strijd leek te verliezen in het zware segment aan DAF, Volvo, Mercedes etc op het gebied van uitstraling en chauffeurs acceptatie. De E series werd gezien als een fleet auto; een werkauto zonder poespas

De laatste echte ERF 1993-2000

Cabine: De cabine was wederom een SPproduct. Een stalen frame met daar omheen kunststof panelen die de cabine vormde. Leverbaar als dagcabine, slaapcabine met laagdak en de Olympic uitvoering. Deze laatste uitvoering was een zeer geslaagd ontwerp en was populair bij de chauffeurs vanwege de uitrusting en de ruimte in de cabine. Motoren: De diverse series hadden allen hun “eigen” motor. Zo had de EC11 de Cummins M11 motoren, de EC127 had de Detroit Diesel series 60 motoren en de EC14 de Big Cam Cummins motoren met 525pk. Deze laatste uitvoering was redelijk populair op het vasteland, en met name in Frankrijk en Spanje. Veelal eigenrijders kochten een ERF. Een echte voet tussen de deur heeft ERF echter nooit gekregen op het vasteland. Slechts een handvol 7MW’s, B series en C series werden verkocht in Nederland via de importeur Bestebreurtje. Achteras: Rockwell. Versnellingsbak: De Twinsplitter is erg populair in Engeland. Zo ook de Eaton Fuller versnellingsbak. Maar op verzoek kon er uiteraard ook een ZF bak geleverd worden.
ERF EC Olympic  Terug Terug
TransRitmo
classic trucks @ cars Emmeloord - Holland
Documentatie Documentatie